6 geheimen voor een onvergetelijk merk.
Hallo daar! Ik ben James van DOC en ik heb een passie voor branding en merkontwikkeling. Ik heb geleerd dat het vaak de kleine details zijn die het grootste verschil maken. Ook zijn er veel geheimen binnen de bedrijfswereld die niet altijd openlijk worden gedeeld. Daarom laat ik je in deze blog, aan de hand van 6 bedrijfsgeheimen, zien hoe je een sterk merk maakt en hoe jouw merk een impact kan maken.
Verdiepen in de doelgroep
De eerste stap om een sterk merk te maken, is om jezelf te verdiepen in je doelgroep. Kijk tot in de kleinste naden en hoeken naar wat je gemiddelde klant het meest interesseert. Voor mij werkt het om goed te luisteren naar customer feedback. Een schema of grafiek te maken om bij te houden wat hen het meeste bezighoudt binnen de markt. En om een gedetailleerd persona te ontwerpen. Dit laat namelijk zien welke strategieën bij je doelgroep blijven plakken, wat betreft jouw merk. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om specifieker te zijn in je marketingstrategie.
Kort en krachtig
Een sterke merkidentiteit is simpel, makkelijk te herkennen en, boven alles, onvergetelijk. Oftewel, kort en krachtig. Steve Jobs, Apple zei: “Design is niet alleen wat je ziet en wat je voelt; design is wat werkt.“ Denk daarom goed na wanneer je bezig bent met het ontwerpen van een logo, een huisstijl of een slogan. Als vormgeven niet je sterkste kant is, huur dan een professional in en werk samen voor resultaten waar je tevreden mee bent.
Consequente merkpositionering
Jeff Bezos, de founder van Amazon heeft ooit gezegd: “Jouw merk is wat andere mensen over je zeggen wanneer je er niet bij bent.” Dit is waarom een consequente merkpositionering zo ontzettend belangrijk is. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je dezelfde kleuren, lettertypes en vormgeving terug moet laten komen op al je platformen. Dit betekent niet dat je niet kan experimenteren met de merkpositionering zelf. Doe dat vooral, zolang het wel bij je merk past.
Pakkend merkverhaal
Wat is jouw visie voor je bedrijf? Welk verhaal heb je te vertellen? Waarom besloot je om je merk op te richten? De oprichter van het merk ‘Patagonia’, Yvon Chouinar, heeft daar een duidelijk antwoord op. “Ik weet dat dit gek klinkt, maar altijd als ik denk aan de verkoop, realiseer ik dat ik geen interesse heb in geld; ik heb interesse in het beschermen van het milieu.” Zijn visie en missie voor zijn bedrijf zijn om het te gebruiken voor de bescherming van de natuur. Je merkverhaal is jouw kans om je doelgroep persoonlijk aan te spreken. Hoe persoonlijker, hoe meer kans dat het bij de lezer blijft hangen. Met een pakkend merkverhaal haal je meer terugkomende klanten naar binnen.
Sociale media
Nog een tip voor een sterk merk. Het bijhouden van een sociale media-account als klein bedrijf en eigen baas vereist veel tijd van je. Dus als je (nog) niemand kan inhuren om je sociale media platforms voor jou te beheren, neemt het al snel te veel tijd en werk in beslag. Mij helpt het om een contentkalender te maken die ik wel kan volgen voor het plaatsen van mijn posts. Geef verder prioriteit aan het kanaal waar het grootste gedeelte van je doelgroep zich bevindt. Post daar vaker en houd daar ook de trends en hashtags bij.
Onderscheid jezelf
Onderscheid jezelf van de concurrentie op de markt. Als je wilt dat de consumenten op de markt naar jou toe gaan in plaats van naar concurrerende bedrijven, moet je innovatief zijn. Dus bedenk of presenteer wat jouw bedrijf anders en beter maakt.
Verdiep je dus in je doelgroep, wees kort en krachtig met je merkpositionering en zorg ervoor dat je hier ook consequent mee bent. Haal klanten naar binnen met een pakkend merkverhaal. Stel prioriteiten in kanalen aan de hand van je doelgroep. Laat weten waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet de concurrentie en onthoud: “als we geen fouten maken, proberen we het niet hard genoeg”, James Quincey, Coca-Cola. Dit waren de basisblokken voor het maken van een onvergetelijk merk om jouw bedrijf op de kaart te zetten.
Wil je meer weten? Kijk dan verder naar dit artikel: https://www.mijndoc.nl/7-tips-voor-beginnende-ondernemers/
of neem een kijkje op onze site: https://www.mijndoc.nl/blogs/