Voor ondernemers: Zo geef je jouw pitch die extra overtuiging
Een goede pitch is erg belangrijk voor een ondernemer, en het is zeker niet alleen iets wat je alleen aan je baas laat zien. Als ondernemer moet je jouw producten en ideeën constant pitchen. Bijvoorbeeld naar jouw klanten, sponsoren, investeerders, en de lijst gaat door. Daarom gaan wij je vandaag helpen om jouw pitch uitstekend te maken.
Trek de aandacht:
Vandaag de dag is het essentieel om zo snel en goed mogelijk de aandacht te trekken van de luisteraar. Een goed voorbeeld hiervan is Simon Sinek’s Ted Talk ‘Start with why’. In zijn Ted talk grijpt hij gelijk de aandacht door het publiek een prikkelende vraag te stellen ‘Hoe verklaar je wanneer anderen in staat zijn om dingen te bereiken die alle aannames lijken te trotseren?’ Hij heeft hier duidelijk het antwoord op de vraag het publiek hangt nu aan zijn lippen. Dus probeer de aandacht te trekken door een vraag te planten, die van belang is tot de luisteraar.
Laat het publiek meteen zien waarom jouw pitch voor hen belangrijk is. Dit kan een verband zijn met hun dagelijkse ervaringen, zakelijke uitdagingen of een groter sociaal probleem.
Direct to the point:
Raak jezelf niet kwijt in de details. Wanneer je dit doet dan raak je de investeerder er ook mee kwijt. In een goede pitch telt ‘less is more’ dus blijf direct. Het helpt mij om mijn focus te houden bij mijn kernpunten. Wat is het probleem, wat is mijn oplossing en wat maakt mij uniek? En wat wil ik bereiken? Als je deze punten in je hoofd blijft houden tijdens je pitch dan blijf je ook duidelijk voor de luisteraar.
Beperk ook de tijd. Een korte tijd dwingt je om bij de belangrijkste punten te blijven. Dus zorg ervoor dat je het rond de twee minuten blijft.
Call to action:
Met je pitch wil je altijd iets bereiken. Je wilt anderen activeren iets te doen. Daarom moet je dit duidelijk maken. Verder moet je pitch eindigen met een duidelijke uitnodiging tot actie. Dit is waar je vertelt wat je van je publiek wilt en hen aanmoedigt om meteen in actie te komen. Wees specifiek over wat je wilt. Wil je dat ze investeren? Dat je een vervolgafspraak plant? En dat ze je feedback geven? Zorg dat ze precies weten wat je van hen verwacht.
Maak verder duidelijk waarom dit het juiste moment is om in actie te komen. Geef een reden om nu te handelen. Een beperkte kans, een unieke kans om de eerste te zijn, of een tijdsgebonden aanbod kunnen allemaal werken om je publiek aan te moedigen nu te handelen.
Oefen en verfijn:
Zorg ervoor dat je pitch afgestemd is op de specifieke behoeften en verwachtingen van de doelgroep. Wat werkt voor de ene, werkt misschien niet voor de ander, dus pas je toon aan. Bijvoorbeeld gebruik je voor een investeerder een andere toon dan voor een potentiële klant.
Oefen ook voor je spiegel of voor een paar vrienden. Vraag ze om specifiek om feedback. Niet alleen wat ze ervan vinden. In mijn ervaring werkt het om ze van tevoren te vragen om ten minste 3 tips te bedenken. Zo gaan ze met een kritischer oor naar jouw pitch luisteren dan als je na de tijd zou vragen om feedback.
Zorg er dus voor dat je pitch de aandacht trekt, direct is met kernpunten, je luisteraar in actie brengt en repeteer. Maar, heb ook vertrouwen in jezelf. De mensen die naar je luisteren merken het wanneer je gelooft in je pitch. Met deze tips in je hooft laat jij een goede impressie achter op je luisteraar.
Wil je meer weten? Dan kan je hier een artikel vinden: Ontdek de creatieve community van het DOC – DOC
of neem een kijkje op onze website: https://www.mijndoc.nl/blogs/