De customer journey, ook wel de klantreis genoemd, is de weg die een klant aflegt voordat ze jouw product of dienst kopen. Het proces begint bij bewustwording. Hoe komt jouw doelgroep in contact met wat jij aanbiedt?
1. Bewustwording
Jouw doelgroep moet zich bewust zijn van jouw product of dienst. Hoe zorg je hiervoor? De bewustwording kan plaatsvinden door mond-tot-mondreclame of door reclame die jij maakt voor je bedrijf. Hoe dan ook, het is belangrijk dat je doelgroep weet van je bestaan. Het is dus ook belangrijk dat je je doelgroep goed kent en weet hoe je ze moet bereiken.
2. Overweging
Deze stap gaat over de overweging van de klant. Wie biedt nog meer dit product of deze dienst aan? Wie is goedkoper? Welke reviews zijn beter? En wat maakt jullie product uniek en/of beter dan de concurrent?
3. Beslissing
In deze fase neemt de klant een beslissing en kiest hij voor een specifiek merk, product of dienst. Voor deze stap in het proces is het belangrijk om een gebruiksvriendelijke website te hebben, duidelijke informatie te geven en een goede klantenservice te bieden.
4. Aankoop
Na het nemen van de beslissing volgt de daadwerkelijke aankoop. Het is belangrijk voor bedrijven om op dit punt een soepele en probleemloze ervaring te bieden, bijvoorbeeld door veilige betalingsmogelijkheden en snelle levering.
5. Evaluatie en loyaliteit
Na de aankoop denkt de klant terug aan de ervaring die hij of zij heeft gehad. Als deze positief was, kan het zo zijn dat ze een goede review achterlaten en positieve mond-tot-mondreclame genereren. De ervaring die de klant heeft gehad met jouw product of dienst is uiteindelijk een bepalende factor in of de klant nog een keer iets zal kopen van jouw bedrijf.
Als je als bedrijf deze 5 stappen goed begrijpt en erop inspeelt, kun je klanttevredenheid optimaliseren en loyaliteit vergroten.
Lees ook deze blog https://www.mijndoc.nl/hoe-je-met-pakkende-titels-voor-je-blog-de-aandacht-van-je-lezers-grijpt/ om jou doelgroep aan te spreken met pakkende titels.