Het bedenksel van AI en de impact hiervan
Het is 2024, bijna 2025, en in dit tijdperk is de reis van AI gebruik flink omhoog gegaan. Eerst gebruikte alleen nog maar van die middelbare studenten AI zoals chatgpt voor hun opdrachten, maar nu is het ook al verder gespreid naar stagiaires en ondernemers. Of we het beseffen of niet zijn er veel ondernemers die AI gebruiken. Stagiaires die een artikel schrijven gebruiken hulp van AI, ondernemers die een LinkedIn post plaatsen gebruiken vaak hulp van AI voor de optimale post, het is overal. Zelfs het idee van deze blog was bedacht met behulp van AI en daarom gaan we het in deze blog hebben over Het bedenksel van AI en de impact hiervan. Ik ben Emad, en ik ben uw gastheer (samen met AI).
De Impact van AI op verschillende branches
AI heeft de grootste impact in de retail sector. Het verschil tussen retail en de andere sectoren is enorm. Als je hoog schat dan is de impact in retail wel 800 miljard en laag geschat is het 400 miljard dollar. In euro is dit ongeveer 761 miljard en 381 miljard euro. Als je dit vergelijkt met de op een na grootste impact op een sector dan is dat transport en logistiek, met een hooggeschatte impact van wel 475 miljard euro en een laag geschatte impact van 381 miljard euro. Natuurlijk heeft AI een grotere impact dan je zou verwachten, meer bedrijven hebben nu minder mensen nodig om te betalen waardoor ze minder geld gebruiken en meer over houden, dit gebeurt vrijwel overal.
Slimmere processen, meer tijd voor strategie
Dankzij AI kunnen ondernemers repetitieve taken automatiseren, zoals e-mailmarketing, voorraadbeheer of klantenservice. Tools zoals chatbots en CRM-systemen (Customer Relationship management) met AI-functionaliteiten nemen een groot deel van de werkdruk weg, zodat jij je kunt richten op de groei en strategie van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan chatbots die 24/7 klanten kunnen ondersteunen of tools die verkoopdata analyseren om trends te voorspellen.
Personalisatie op schaal
Klanten verwachten tegenwoordig een persoonlijke aanpak, maar hoe doe je dat als je honderden of duizenden klanten hebt? AI kan helpen door gegevens te analyseren en gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Van op maat gemaakte e-mails tot productaanbevelingen – met AI lijkt het alsof je elke klant persoonlijk kent. Dit lijkt waarschijnlijk al bekend, je hebt het vast wel is gezien als je bijvoorbeeld een pakketje bestelt en het word bezorgd op PostNL, of als je een klacht hebt. Ook kun je door AI geassisteerd worden als je een klacht invoert op bijvoorbeeld Nike of als je hulp nodig hebt op een online webshop.
De impact voor de toekomst omarmen
Hoewel AI veel voordelen biedt, roept het ook vragen op over ethiek en werkgelegenheid. Ondernemers die AI willen inzetten, moeten nadenken over hoe ze technologie op een verantwoorde manier kunnen gebruiken. Transparantie over hoe data wordt verzameld en gebruikt, en een focus op menselijke betrokkenheid blijven essentieel. AI gebruikt informatie van het hele internet dus je moet wel altijd even fact checken of iets klopt bij bijvoorbeeld een tekst.
Wil je meer weten? Ga dan naar mijndoc.nl en lees deze blog over de belastingvoordelen voor de ZZP’ers