Trends en Toekomst
Sommige mensen noemen ondernemers en ondernemingen soms “trend volgers”. Dit komt doordat ondernemers heel hard aan het werk zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken. De meest efficiënte manier om dat te doen is door middel van trends. Als je trends volgt en ze verwerkt in je marketing of gewoon je producten, dan kun je al snel mensen beïnvloeden. Net als influencers dus, en op deze manier gaan andere jou na doen. Ik ben Emad en ik ben uw gastheer (schrijver).
Al verwerkte trends
Er zijn een aantal trends die al zijn verwerkt in de moderne ondernemingen, denk bijvoorbeeld aan AI zoals ChatGPT. Dit begon simpel als een trend onder jongeren om zo snel mogelijk opdrachten te kunnen maken maar al snel realiseerde ondernemers en ondernemingen zelf ook hoe ongelooflijk handig dit zou zijn. Zij pakte deze trend en zette het om tot de norm. De meeste kleine ondernemingen gebruiken AI voor bijna alles aangezien het minder werk vergt en het zorgt voor geld bespaaring. Natuurlijk zijn er ook andere al verwerkte trends zoals automatische e-mails die je krijgt van bedrijven, maar ChatGPT is een van de meest bekenden.
Trends in de toekomst
Vroeger dachten mensen dat we met robots in fabrieken zouden werken. Nu is dat al een realiteit maar niet op de manier die we hadden verwacht. Natuurlijk gebruiken we robots in de fabrieken, maar ze lijken (nog) niet op mensen. We komen wel steeds dichterbij, kijk maar naar Elon Musk’s Tesla Optimus (bots). Deze lijken al mensenlijk. Over een aantal jaar zullen we waarschijnlijk goedkopere versies van deze of misschien juist duurdere versies van dit model zien werken, en dan niet alleen bij fabrieken maar ook bij bedrijven en ondernemingen zoals supermarkten en schoenenwinkels.
Hoe werken trends?
Hoe werken trends nou eigenlijk? Heel simpel, iemand komt met een idee om iets te maken of doen, dit kleine ding zorgt voor heel veel mogelijkheden en deze mogelijkheden worden daarna blootgesteld door andere mensen die het potentieel ervan inzien. Nadat dit is blootgesteld gaan nog meer mensen ermee experimenteren en op die manier komt het uiteindelijk terecht bij ondernemers of ondernemingen omdat het dan populair genoeg is, neem bijvoorbeeld ChatGPT. Eerst wisten ondernemers er niks van maar al snel leerde ze hoe handig deze tool kon zijn.
Van trend naar traditie
Het is al bijna zover, over een paar dagen is het kerst. Waarom heb ik het over kerst in een blog over trends in het ondernemerschap? Dat komt doordat Kerst oorspronkelijk ook een trend was, niet iedereen zag het als de norm vroeger en toen het net begon werd het nog niet echt gevierd door ondernemingen. Veel bedrijven hebben geen werk op Kerst omdat iedereen dan vrij heeft, restaurants hebben dat alhoewel wel. In ieder geval was Kerst eerst een trend maar later werd het een traditie. Als een trend lang genoeg wordt aangehouden kan het veranderen in de norm, of traditie. Ik denk persoonlijk dat het gebruik van AI nooit meer weg zal gaan in de ondernemingen die het al gebruiken en er zullen alleen nog meer ondernemingen komen die het gebruiken.
Ik denk dat trends heel interessant zijn aangezien ze echt uit het niets komen en uiteindelijk zijn ze overal alsof ze er altijd al waren. Ik had nooit gedacht dat trends zoveel kansen gaven en zoveel invloed hadden op de wereld en hierdoor ben ik zeer verrast.
Wil je meer weten? Bezoek dan Mijndoc.nl en bekijk onze andere bloggen!